Uanset hvilken type forretning du driver, så gælder det om at komme ud der hvor dine potentielle kunder befinder sig. Det er ikke nok bare at starte en butik op på en sidegade og så håbe på at folk kommer forbi.
Der skal være noget der trækker dem til og det vil i mange tilfælde være markedsføring. Hvordan man skal og bør markedsføre sig er der mange meninger og holdninger til. Der er ikke noget der er rigtig eller forkert, men personligt er jeg stor tilhænger af online markedsføring hvor man kommer ud til de potentielle kunder via hjemmesider og internettet generelt.
Hvorfor er det godt?
Det jeg godt kan lide ved at bruge internettet er, at det er let at måle hvad du laver. Sender man annoncer ud i et nyhedsbrev eller lægger et banner på en stor og velbesøgt side, så er det meget let at holde styr på om det virker eller ej og om man får value for money.
Koster det eksempelvis 10.000 kroner at lægge et banner på en side og giver det kun 1000 besøgende til din side og kun 2 af de personer køber noget, så begynder det måske ikke at hænge sammen. Men du kan ikke stoppe der… hvis du sælger sportsvogne, krydstogter eller måske store huse, så vil to salg for 10.000 kroner måske være en god deal.
Sælger du papirklips eller bølgepap, så bliver det nok sværere at forsvare den store omkostning. Så i bund og grund handler det om penge ud/penge ind og på nettet kan du nemt måle det hele. Det kan man ikke på samme måde i aviser, billboards og lignende.